Nákupní košík (0)

PŘIPRAVUJEME

Institut umění - Divadelní ústav v letošním roce připravuje vydá tyto publikace


V edici Světové divadlo:

Vsevolod Mejerchold: Výbor z díla – 1. Díl 

Výběr statí o divadle známého ruského avantgardního režiséra Vsevoloda Mejercholda zahrnuje jedinou Mejercholdovu knižní publikaci – sborník O divadle a některé z dalších jeho statí, diskusních vystoupení a poznámek k inscenacím. Kniha bude obsahovat i úryvky z autentických zápisů z Mejercholdových divadelních zkoušek, obrazovou a fotografickou přílohu.  Vyjde na přelomu roku 2018/19.


V edici Současná hra:

Joël Pommerat: Tři hry     (listopad 2018)

Joël Pommerat  (nar. 28. 2. 1963) patří k nejuznávanějším francouzským dramatikům a režisérům dneška, několikrát získal prestižní francouzskou cenu Molière, jeho souborné dílo ocenila Francouzská akademie a roku 2016 získal významnou evropskou Cenu nové divadelní reality. Svazek, který chystá institut umění - Divadelní ústav, bude první publikací Pommeratových her v českém jazyce, v překladech Zdeňka Bartoše a Michala Zahálky. Najdete v něm tyto tři hry: Znovusjednocení Korejí, Prolomit ledy, Třesu se.

Znovusjednocení Korejí sestává z dvacítky obrazů, které spojuje obecnější téma lásky v různých podobách. Mnohdy groteskní, humorné i tragické příběhy, ve kterých se dohromady vystřídá více než šedesátka postav, už si našly cestu na řadu evropských jevišť.

Prolomit ledy je tragikomedií o zaměstnancích supermarketu a jeho despotickém majiteli, který jim zčistajasna celý supermarket odkáže. Pod vedením idealistické Estelle začínají zaměstnanci zkoušet divadelní přestavení na šéfovu počest – věc je ale o poznání složitější...

Hlavní hrdina hry Třesu se (1 a 2) hned na začátku oznámí divákům, že během představení, přímo před jejich zraky, zemře. Následně se rozbíhá panoptikální kabaret, v němž hrdina představuje podivné události, které ho v životě potkaly – a se kterými se chce ještě před smrtí vyrovnat.

 

V edici Divadelní hry:

Luigi Pirandello: Hry 2      (prosinec 2018)

Druhý svazek výboru z her italského dramatika, prozaika a básníka, nositele Nobelovy ceny za literaturu bude obsahovat dramatické práce, které ještě do češtiny přeloženy nebyly, i nové překlady již známých děl. Spolu s prvním svazkem představuje doposud nejucelenější výbor dramat jednoho z nejvýznamnějších autorů dvacátého století, oceňovaného za „smělou a duchaplnou renesanci dramatického a scénického umění“. Budou v něm obsaženy hry Šest postav hledá autora, Jindřich IV., Každý po svém, Přítelkyně manželek,  Diana a Tuda, Buď jednoho, nebo nikoho, Dneska večer improvizujeme, Když je člověk někdo, Obři z hor. Svazky budou doplněny studiemi o Pirandellově díle, soupisy díla a poznámkami. Vzniká ve spolupráci s Ústavem románských studií FFUK. Editor: Alice Flemrová; překlad Marina Feltlová,  Alice Flemrová,  Jiří Pelán, Tereza Sieglová, Kateřina Vinšová. 

 

V edici Osobnosti české scénografie:


Vlasta Koubská: Karel Glogr     (prosinec 2018)

Scénický a kostýmní výtvarník Karel Glogr, jemuž je věnován 10. svazek edice Osobnosti české scénografie, absolvoval u profesorů Jana Duška a Alberta Pražáka scénografii na pražské DAMU (1985), kde od roku 1999 rovněž pedagogicky působí (2005 jmenován docentem). Osobitým způsobem navazuje na tradici české scénografie smyslem pro metaforickou sílu prostoru, tvaru i barvy, což uplatňuje zejména v klasickém činoherním repertoáru, cizí mu však není ani moderní dramatika, zkušenosti má rovněž s operními inscenacemi. Pracoval a pracuje v divadlech po celé České republice, hostoval jako scénograf v Německu, Rusku, Slovinsku, Chorvatsku, Maďarsku, Estonsku, Itálii a Řecku. Nejvýraznější jsou jeho kontinuální spolupráce s režiséry Janem Burianem v plzeňském Divadle J. K. Tyla (Yerma, 1990, Racek, 1991, Maryša, 1996, Král Lear, 2004), Ladislavem Smočkem v pražském Divadle na Vinohradech (Duše krajina širá, 1992) nebo v Činoherním klubu (Heda Gablerová, 1996, Paní Warrenová, 2014) a v neposlední řadě s režisérkou Hanou Burešovou v pražském Národním divadle (Zázračný mág, Rigoletto, obé 1995) a v dalších českých divadlech (Don Juan a Faust, Divadlo Labyrint, 1992, Soudné sestry, Divadlo v Dlouhé, 2001). Autorkou česko-anglické monografie je teatroložka a pedagožka DAMU Vlasta Koubská. 

 


Časopisy:

Czech Theatre 34/35      (léto 2019)

Dvojčíslo časopisu CzechTheatre, který vychází v angličtině a přináší informace o stavu českého divadla, událostech dvou uplynulých sezon,uměleckých trendech i výrazných uměleckých osobnostech. Toto dvojčíslo bude věnovat větší pozornost scénografii. Bude obsahovat také kaleidoskop nejúspěšnějších českých inscenací, anotace nových českých her, divadelní ceny a statistické údaje. 

 

Ediční řada Divadelní Revue:

Divadelní revue 1-3/2018

Recenzované teatrologické periodikum třikrát ročně přináší studie, analýzy, eseje, rozhovory, recenze a dokumenty o historii a teorii divadla.

Martin Pšenička, Honza Petružela: Czech Theatre Review 2010-2015       (prosinec 2018)

The publication comprises a selection of ten articles on theatre from the journal Divadelní revue (Theatre Review), originally published in the years 2010–2015, in English translation. The individual texts focus on a variety of historical, as well as theoretical issues related to Czech theatre culture.

Jan Roubal: Divadlo v průsečíku reflexe: Antologie současné polské divadelní teorie       (listopad 2018)

Antologie přibližuje polskou reflexi divadla především v posledních dvou desetiletích, která i v mezinárodním srovnání je charakteristická svou nespornou specifičností, odbornou kompetencí a aktuálností. Je odrazem jak vitality a originality tamějšího divadla, tak i široké odborné základny polské teatrologie a její otevřenosti podnětům a inspiracím současné teorie, metodologie a prosazující se interdisciplinárnosti. Výběr více než dvaceti textů osmnácti autorů se snaží přiblížit symptomatické teoretické přístupy k divadlu jako svébytnému umění, ale i k jeho širším sociokulturním a kulturně antropologickým kontextům. Vedle metodologických úvah o současných otázkách divadelní teorie, historiografie, kritiky, dramatologie a přístupů k herectví tak antologie nabízí výběr prací inspirovaných fenomenologií, sémiotikou, kognitivismem, genderovými studiemi, divadelní antropologií a performatikou. V mnohém ohledu tak může být užitečným i provokujícím, ale i komplementárním příspěvkem k obdobnému hledání nových cest naší současné domácí teatrologie.

V košíku nemáte žádné položky
VYHLEDAT PUBLIKACI
zprávy, články, informace

Tato rubrika prozatím neobsahuje žádné články